Starkt resultat för svenska skidanläggningar trots utmanande år

Svenska skidanläggningar visar ett starkt resultat efter en vinter som präglats av pandemin. Totalt såldes skipass för 1,8 miljarder kronor, en ökning med 21 procent jämfört med föregående säsong. Tack vare gedigen planering, hårt arbete och samråd med myndigheter och regionernas smittskydd samt den lokala vården kunde svenska skidanläggningar erbjuda en trygg hälsoaktivitet utan ökad smittspridning.

– Skidanläggningarna har stått i fokus och vi är ödmjukt tacksamma för att vi under denna tuffa tid hade möjlighet att erbjuda en trygg aktivitet. Det är resultatet av ett omfattande arbete där många gemensamt gjort viktiga insatser. Intresset för skidåkning har varit stort, både hos våra större medlemmar i fjällen och bland de mindre hemmabackarna, säger Titti Rodling, vd för SLAO, Svenska Skidanläggningars Organisation.

De svenska skidanläggningarna sålde skipass för 1,8 miljarder kronor exklusive moms under vintersäsongen 2020/21. Det innebär en ökning med 21 procent jämfört med föregående säsong då flertalet skidanläggningar stängde redan före påsklovet.

Vintersäsongen inleddes positivt under jul och nyår med gäster som följde restriktionerna. Det märktes bland annat genom att färre gäster bodde i varje stuga än normalt. Januari bjöd till stor del på strålande vinterväder och rikligt med snö i hela landet. De gjorde att även backarna i södra Sverige kunde hålla öppet under sportlovet.

Många hemmabackar rapporterar rekordsiffror och vittnar om ett ökat intresse från sina närområden främst från unga. Bland fjällområdena sticker Funäsfjällen ut med en ökning på 48 procent jämfört med föregående säsong.

Skidanläggningarna lade stora resurser på extra medarbetare, att ställa om till digitala köp samt att flytta verksamhet utomhus för att erbjuda en trygg miljö för gäster och personal.

– Jag är otroligt stolt över det arbete som vi gjort tillsammans med en rad aktörer. Vi har i vinter erbjudit en trygg hälsoaktivitet och skapat arbetstillfällen runtom i Sverige. Bokningarna inför nästa säsong ser bra ut. Vi är redo att fortsätta bidra i omstarten av Sverige och för att få fler i rörelse, sommar som vinter, säger Titti Rodling.

Under den gångna vintern investerade Sveriges skidanläggningar 224 miljoner kronor. Inför kommande vinter planeras investeringar på cirka 269 miljoner kronor.

– Flera hemmabackar planerar för nya liftar till nästa säsong. Det är glädjande eftersom hemmabackarna har en viktig roll för att fler barn och ungdomar ska få möjlighet att prova på skidåkning, säger Titti Rodling.

Läs hela rapporten här