Vi har fått frågor om vad som gäller kring återköp vid on-lineköp.

Branschen har inte en egen riktlinje kring just detta, men såhär står det, förkortat på hallåkonsument (konsumentverkets sajt):

”Du har 14 dagars ångerrätt när du handlar på distans eller utanför säljarens affärslokal. Ångerfristen börjar löpa dagen efter du tagit emot varan, om du köper en tjänst räknas ångerfristen från dagen du ingick i avtalet” ..

.. ”Ångerrätten gäller inte för alla sorters köp. Exempel nedan:

 

  1.  Resor och boenden, till exempel flygbiljetter och hotellnätter.
  2.  Varor som snabbt kan försämras, till exempel livsmedel.
  3.  Fritidsaktiviteter som utförs på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod, till exempel kulturevent och fotbollsmatcher.
  4.  Lösnummer av en tidning eller tidskrift.
  5.  Varor som är specialtillverkade efter konsumentens önskemål eller som har en tydlig personlig prägel, till exempel familjefoton.
  6.  Varor som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats och förseglingen har brutits av konsumenten, till exempel underkläder.
  7.  Digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium (USB-minne, CD, DVD etc.), till exempel appar, musik och datorprogram som du streamar eller laddar ned. Du ska uttryckligen ha gått med på att det inte finns någon ångerrätt om du väljer att få innehållet levererat digitalt.

 

SLAO menar att punkt 3 skulle kunna vara skidåkning.

Olika anläggningar har olika regler, det viktiga i sammanhanget är att informera köparen vad som gäller på just er anläggning.