Frågor och svar om HVO100

Att byta ut fossil diesel mot det förnybara bränslet HVO100 är den enskilt största insatsen en skidanläggning kan göra för att ställa om till fossilfri drift. I det här dokumentet svarar vi på vanliga frågor om HVO och vad det innebär att göra ett bränslebyte.

Dokumentet som PDF

Vad är HVO100?

HVO100 är ett förnybart bränsle som kan ersätta vanlig, fossil diesel. Det görs av råvaror som växtoljor och djurfetter. Siffrorna 100 i HVO100 talar om att det är ren HVO, alltså 100%.

 

Varför är HVO100 förnybart?

Det tillverkas av råvaror som kan återskapas snabbt när biomassa växer, till skillnad från fossila bränslen som tar miljontals år att bildas.

 

Vad är fördelarna med HVO100?

HVO100 har många fördelar jämfört med vanlig, fossil diesel.

  1. Mindre utsläpp: Det minskar utsläpp av växthusgaser med upp till 90% jämfört med vanlig, fossil diesel.
  2. Renare avgaser: Fordon som kör på HVO100 släpper ut mindre partiklar, kväveoxider (NOx) och svavel.
  3. Biogena utsläpp: När HVO100 bränns släpps koldioxid ut, men från förnybara källor. En koldioxidmolekyl från biogena utsläpp och en som kommer från förbränning av fossila bränslen är likadan. Men så länge nya växter tar upp lika mycket koldioxid som bränslet släpper ut, bidrar det över tid inte till global uppvärmning. Därför är det bättre för klimatet att använda hållbart tillverkade biobränslen än fossila bränslen.

 

Är HVO100 och annan biodiesel likvärdiga?

Nej! Det finns annan fossilfri biodiesel på marknaden än HVO100, men dessa framställs genom andra tillverkningsmetoder och uppfyller olika bränslestandarder. Om en maskin är godkänd att köras på HVO100 innebär det inte att den automatiskt är godkänd att köras på annan biodiesel.

 

Vilka maskiner kan gå på HVO100?

HVO100 är i stort kemiskt identisk med fossil diesel och uppfyller kraven enligt specifikation SS EN-1594. Det innebär att alla fordon som drivs av fossil diesel som regel kan gå på HVO100. Hit hör pistmaskiner, lätta lastbilar, personbilar och terrängfordon. Dock krävs fordonstillverkarens godkännande innan användning av HVO100. Kolla därför alltid med fordonets tillverkare ifall fordonet är godkänt att köras på HVO innan ni byter.

 

Påverkas pistmaskinernas prestanda av att gå på HVO100?

Pistmaskiner fungerar i princip lika bra på HVO100 som på vanlig, fossil diesel. Här är det viktigaste att veta:

  1. Skadar inte motorn: HVO100 liknar vanlig diesel så mycket att motorn inte tar någon skada av att använda det.
  2. Lite mindre energi: HVO100 innehåller lite mindre energi per liter än vanlig diesel, men skillnaden är så liten att det inte påverkar prestandan märkbart (34 MJ/L för HVO jämfört med 35,3 MJ/L).
  3. Känslan i maskinen: Vissa förare tycker att maskinen känns lite svagare med HVO100, men det är mer en upplevelse än ett faktiskt problem.
  4. Bra i kyla: HVO100 har låg grumlingstemperatur och fungerar därför utmärkt i kallt väder, ända ner till -32 grader.
  5. Håller länge: Eftersom HVO100 inte innehåller ämnen som svavel eller syre kan det lagras länge utan att tappa i kvalitet.

Sammanfattning: HVO100 är ett bra och miljövänligt[1] alternativ till vanlig diesel som fungerar bra för pistmaskiner, även i kalla klimat.

 

Blir det dyrare att köra på HVO100 än på fossil diesel?

I dagsläget (december 2024) är HVO100 dyrare/liter jämfört med fossil diesel, cirka 21 kr/litern inklusive moms jämfört med cirka 17.5 kr/litern inklusive moms. Detta kan förklaras av att världsmarknadspriserna på biodrivmedel är höga på grund av att efterfrågan är hög, till viss del högre än utbudet. Historiskt har skillnaden i pris mellan biodrivmedel och fossil bensin och diesel varit mindre. Prisskillnaden beror också på att fossila bränslen är kraftigt subventionerade runt om i världen. Både genom direkta subventioner såsom skattelättnader och genom indirekta subventioner där beskattningen är för låg i förhållande till den skada de gör på klimatet, miljön och människors hälsa. I Sverige uppgick subventionerna av fossila bränslen till över 31 miljarder 2023. Den subvention som till viss del påverkar prisskillnaden mellan HVO100 och fossil diesel är den lägre energiskatten som gäller för diesel än för bensin. För diesel i miljöklass 1 betalades 2023 en energiskatt på 1,58 kronor per liter, medan energiskatten för bensin var 3,44 kronor per liter. Mellanskillnaden är 1,86 kronor per liter. Om energiskatten på diesel var lika hög som den för bensin skulle prisskillnaden mellan HVO100 och diesel alltså bli mindre. Samtidigt är HVO100 även det skattefritt, något som motiveras av att det är ett förnybart bränsle och en viktig lösning för att ställa om vissa sektorers fordon och arbetsmaskiner till fossilfritt.

 

Hur prisutvecklingen kommer bli framöver beror på många faktorer, såsom världsmarknadspris, kronkurs och hur snabbt andra fossilfria bränslen utvecklas och efterfrågas, men också av klimatpolitiken i Sverige, EU och världen som påverkar hur olika bränsletyper beskattas. 2030-sekretariatets bedömning är att priset på HVO stiger något under 2025, kanske med runt en krona/liter inklusive moms, samtidigt som dieselpriset spås ligga på ungefär samma nivå som i slutet av 2024.

 

Även om literpriset på HVO100 är högre än för fossil diesel borde ett bränslebyte från fossil diesel till HVO100 ändå ses som ett kostnadseffektivt sätt att uppnå skidanläggningars klimatmål. Detta eftersom samma maskiner kan fortsätta användas och inga nya investeringar i maskinparken behöver göras. Om en satsning på effektivisering av körning görs (tex genom eco-driving, GPS-styrning, förändrat körmönster, ökat samarbete mellan snöläggning och maskinförare samt översyn av behovet av pistning i olika nedfarter) samtidigt som en övergång till HVO sker kan stora besparingar göras.

 

Hur bidrar ett byte till HVO100 till branschens mål om att vara fossilfri till 2027?

Av den totala bränsleförbrukningen för pistmaskiner, snöskotrar och övriga arbetsmaskiner för samtliga SLAO medlemmar var 46% diesel, 46% HVO100 och 8% bensin 2024. Det innebär att om all diesel byttes till HVO100 skulle målet om en fossilfri skidanläggningsbransch 2027 vara inom räckhåll. För pistmaskiner, som är den allra största användaren av diesel på skidanläggningar, är de fossilfria alternativen få förutom HVO100. Pistmaskiner har en livslängd på 30-40 år och skrotning av maskiner är nästintill obefintliga. Alternativen i övriga transportsektorn är, förutom inom flyg, betydligt fler och omsättningshastigheten är högre. Därför är det motiverat att skidanläggningsbranschen tar del av den promille hållbart producerat HVO100 som finns på marknaden för att nå sina klimatmål.

 

Ett räkneexempel

Linas lift förbrukar ungefär 5000 liter diesel varje säsong, 1000 liter bensin till skotern och har ett vanligt svenskt elavtal utan extra val eller ursprungsgarantier. Det ger följande utsläpp september 2024.

 

Scope 1, dvs utsläpp som genereras på anläggningen:

  • Diesel: 15 000 kg CO2
  • Bensin: 1 000 kg CO2

Scope 2, dvs utsläpp som genereras till följd av anläggningens elförbrukning:

  • El: 4000 kg Co2

TOTALT: 20 000 kg CO2 för scope 1 och 2

 

Lina är ju en fiffig person, så hon går till närmsta större företag i närheten och frågar om de vill sponsra Linas lift att minska sina utsläpp, det kostar dem cirka 12 000 kr givet att HVO100 kostar ungefär 2,2 kr mer/liter, de får en fin skylt på anläggningen som tack för hjälpen.

 

Vintern 24/25 ser Linas utsläpp ut som följer.

 

Scope 1, dvs utsläpp som genereras på anläggningen:

  • HVO 100: 1 500 kg CO2 (Undantaget biogena utsläpp)
  • Bensin: 1000 kg CO2

Scope 2, dvs utsläpp som genereras till följd av anläggningens elförbrukning:

  • El: 4000 kg CO2

Totalt: 6500 kg CO2 för scope 1 och 2. En minskning med 67 % från en dag till en annan, utan andra insatser än byte av drivmedel.

Är HVO den enda lösningen för att nå klimatmålen?

Nej, det är det inte. För det första kan HVO100 endast ersätta diesel, inte bensin. För bensindrivna fordon såsom snöskotrar, bensindrivna terrängfordon och andra arbetsmaskiner är eldrift troligtvis det bästa alternativet. Eldrivna pistmaskiner finns också på marknaden men det kommer att dröja ett par år innan dessa är fullt integrerade på marknaden. För det andra är tillgången på hållbart producerad HVO begränsad, samtidigt som förbränningen av HVO trots allt genererar utsläpp även om de är biogena. Det bör därför betraktas som en övergångslösning tills dess att helt utsläppsfria alternativ finns kommersiellt tillgängliga. Och kom ihåg att minskad förbrukning är den mest hållbara lösningen, både för klimatet och plånboken.

 

Har HVO någon annan miljöpåverkan?

Framställningen av biodrivmedel som HVO100 kan ha negativ inverkan på biologisk mångfald om produktionen sker oreglerat. Om HVO:n innehåller palmolja eller PFAD som genererat avskogning vid dess framställning, kan klimatpåverkan trots att bränslet är förnybart bli mycket hög. Det är därför viktigt att se till att hållbarhetskriterier följs i produktionen av de biobaserade råvarorna för att säkerställa att HVO100 förblir ett miljövänligt alternativ. Välj alltid en certifierad HVO100 som inte innehåller palmolja eller PFAD. De här aspekterna är ytterligare en orsak till att minskad förbrukning alltid bör vara prio ett, så att även dessa risker minimeras.

Källor (information från länkarna hämtat 13-16 december 2024):

 

https://www.maskinentreprenoren.se/ingen-skatt-pa-hvo-i-fyra-ar

https://cdn.naturskyddsforeningen.se/uploads/2021/03/Klimatskadliga-subventioner-2023.pdf

https://tanka.se/prishistorik

https://hallbart.stockholm/lar-dig-mer/drivmedel-klimat/hvo/

https://www.preem.se/privat/drivmedel/drivmedelspriser/vad-paverkar-drivmedelspriser/

https://www.neste.se/neste-my-fornybar-diesel/hvo/vad-ar-HVO100

https://colabit.se/fragor-och-svar/

https://www.preem.se/privat/drivmedel/produktkatalog-privat/produkter/diesel/hvo100/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAsOq6BhDuARIsAGQ4-zhR-fXe60HRb27olYgD70RqHnmlPYlRnXrOTUmp3UXS7kJrRk6VIPUaAg4lEALw_wcB

https://qstarenergi.se/lar-dig-skillnaden-mellan-hvo-och-hvo/

https://www.volvocars.com/se/edit/artikel/allt-om-hvo100

https://www.nyteknik.se/nyheter/lite-kortare-rackvidd-nar-andelen-fornybart-i-dieseln-okar/1625940

https://www.neste.se/neste-my-fornybar-diesel?utm_medium=cpc&utm_source=google&utm_term=hvo100&utm_campaign=consideration_sem-rrt_rp_nestemy_nestemyrenewablediesel_always-onadvertising_sweden_b2b_newcustomers_sus_2024_q3_search&utm_content=Renewable%20Diesel%20-%20SWE&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAsOq6BhDuARIsAGQ4-zjfsQbbZA6KWyVgm2-QbNdl1G_SYTxLAvQTM_uyaG1_oCRU6BzMoGsaAt2VEALw_wcB

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20190711/chalmersprofessorn-forklarar-hvo/

https://www.slao.se/content/uploads/2024/10/Utslappsrapport-sasong-23.24.pdf

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/klimatomstallningen/omraden/klimatet-och-skogen/biogena-koldioxidutslapp-och-klimatpaverkan/

https://miljo-utveckling.se/analys-drivmedel-2025-tillgang-och-priser/#:~:text=I%20januari%202025%20s%C3%A4nks%20energi,%C3%B6re%20inklusive%20moms%201%20juli.

[1]
För att HVO:n ska vara garanterat miljövänligt se till att tanka certifierat HVO. Se sista frågan och svaret.